Proliferācijas finansēšanas novēršana

Proliferācija ir masveida iznīcināšanas ieroču izgatavošana, glabāšana, pārvietošana, lietošana vai izplatīšana.  

 

Proliferācijas finansēšana ir jebkādā veidā iegūtu finanšu līdzekļu vai citas mantas tieša vai netieša vākšana vai nodošana ar mērķi tos izmantot vai zinot, ka tie tiks pilnīgi vai daļēji izmantoti, lai finansētu proliferāciju.
  
Proliferācijas finansēšana no terorisma finansēšanas atšķiras ar to, ka pārsvarā proliferācijas finansēšanā tiek izmantoti formālie finansēšanas avoti — bankas un maksājumu iestādes, nevis skaidra nauda, kriptovalūtas un citas metodes, ko izmanto terorisma finansēšanā. 

Proliferācija un tās finansēšana ir nopietns drauds katras valsts drošībai. Proliferācijas finansēšanas apkarošanas līdzekļi ir eksporta kontroles sistēma, normatīvās pārskatu sniegšanas prasības, mērķētas finanšu sankcijas, kā arī citi pasākumi, kas ir atkarīgi no eksporta kontroles iestāžu juridiskajām pilnvarām. Finanšu sektora kontroles pasākumi ir īpaši svarīgs līdzeklis, kas papildina, taču neaizvieto, efektīvas eksporta pārbaudes. 

Nacionālie proliferācijas finansēšanas un mērķētu finanšu sankciju apiešanas draudi un ievainojamība 2020.- 2022. gadā novērtēti kā vidēji zemi. Arī kopumā proliferācijas finansēšanas risks ir vērtējams kā vidēji zems. 


Būtiskākos draudus proliferācijas finansēšanā rada šādi faktori

  1. Latvija atrodas tranzīta ceļā no austrumiem uz rietumiem un ir ES ārējā robeža. Pastāv iespējamība, ka tranzītā caur Latviju varētu tikt transportētas stratēģiskas nozīmes preces uz terorisma riska valstīm vai uz valstīm, pret ko noteiktas sankcijas. 
  2. Proliferācijas finansēšanu varētu īstenot personas vai organizācijas, kas nav sankciju sarakstos, veicot darījumus citas personas labā, kas savukārt ir iekļauta sankciju sarakstā.

Kā galvenie riski proliferācijas finansēšanai izvirzīti

  1. Noziedznieki var izmantot Latvijas finanšu sistēmu pārskaitījumu veikšanai kā posmu sarežģītu darījumu ķēdē PF vai sankciju, kas noteiktas saistībā ar proliferāciju, pārkāpšanai.
  2. Noziedznieki var izmantot Latvijas finanšu sistēmu pārskaitījumu veikšanai kā posmu sarežģītu darījumu ķēdē, kad SNP tiek transportētas caur citām valstīm, bet finanšu līdzekļi tiek pārskaitīti caur Latvijā reģistrētiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem.
  3. Noziedznieki var izmantot Latvijas transporta infrastruktūru un izdevīgo ģeogrāfisko novietojumu, tranzītā caur Latviju transportējot SNP uz valstīm, pret ko noteiktas sankcijas un augsta terorisma riska valstīm ar mērķi nodot SNP teroristiskajiem grupējumiem.

Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020. - 2022. gadu (NRA 2023)